ارتقاء حوزه مقاومت بسیج شهرداری مشهد مقدس به سازمان بسیج افشای خودکشی ۱۰ نظامی اسرائیلی در ساعات اولیه عملیات طوفان الاقصی تملک ۲۷۰ پلاک از سوی سازمان زمین و مسکن در سال ۱۴۰۲ | اختصاص ۳ هزار میلیارد ریال به حاشیه شهر مشهد کلنگ‌زنی تصفیه‌خانه لوکال آزادی مشهد در آینده‌ای نزدیک ظرفیت اشغال هتل‌های مشهد در دهه کرامت به ۷۰ درصد رسید ویژه‌ترین فضاآرایی شهری به‌مناسبت دهه کرامت در مشهد مقدس اعمال‌قانون یک هزار و ۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۱ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در میدان شهدا و بزرگراه‌های مشهد | فوت سرنشین پژو به دلیل واژگونی خودرو (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) هوای ۹ منطقه کلانشهر مشهد «پاک» است (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) برقراری سیستم گردشی غرفه‌داری در شب‌بازارهای مشهد | موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟ مدیریت شهری مشهد، مهیای برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) پایان پرونده پلاک ۱۷۶ | پس از ۳ دهه، یکی از فرسایشی‌ترین پروژه‌های شهر مشهد رو به پایان است برنامه عملیاتی اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران-مشهد در اردیبهشت ماه تدوین می‌شود تعیین تکیلف ۲۴۰ پرونده ارسالی در کمیسیون ماده ۵ توسط شهرداری مشهد طی سال گذشته قلندرشریف: ایستگاه سلامت خط‌دو متروی مشهد در سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود مجید فاطمی‌ارفع به‌عنوان مشاور شهردار مشهد مقدس منصوب شد (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ساعت خدمات‌رسانی خطوط اتوبوس‌رانی مشهد در دهه کرامت | سرویس‌دهی رایگان در روز میلاد امام‌رضا(ع) شهروند خبرنگار | درخواست رفع مشکل آسفالت محله کاظمیه مشهد + پاسخ اعمال‌قانون ۱۰۲۴ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۲ نفر در تصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

لایحه بودجه ١۴٠٣ شهرداری مشهد تقدیم شورای شهر شد | شهردار مشهد: بابت تاخیر در واریز حقوق پرسنل و پاکبانان شهرداری عذرخواهی می‌کنم

  • کد خبر: ۲۰۸۹۲۶
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
لایحه بودجه ١۴٠٣ شهرداری مشهد تقدیم شورای شهر شد | شهردار مشهد: بابت تاخیر در واریز حقوق پرسنل و پاکبانان شهرداری عذرخواهی می‌کنم
امروز در صدوسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، لایحه بودجه سال ١۴٠٣ شهرداری مشهد از سوی شهردار مشهد به رئیس شورا تحویل داده شد.

به گزارش شهرآرانیوز، صدوسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد امروز، دوشنبه ۹ بهمن ماه در حالی در تالار شهر برگزار شد که لایحه بودجه سال ١۴٠٣ شهرداری مشهد از سوی شهردار مشهد به رئیس شورا تحویل داده شد.

موحدیان: تاخیر در پرداخت حقوق، مشکلات جدی برای زندگی ایجاد می‌کند 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در این جلسه با گرامیداشت ماه رجب، گفت: دهه فجر انقلاب اسلامی، بهترین فرصت برای گام برداشتن عملیاتی‌تر در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین و روشنگری دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در عمر با برکت بیش از ۴ دهه خود است.

حسن موحدیان اظهارکرد: امیدواریم بتوانیم به خوبی این ماه و فضایل آن را دریابیم و درک کنیم و با توشه‌ای از اعمال نیک، خود را برای ماه میهمانی خداوند رحمان آماده کنیم.

موحدیان ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت زینب (س) ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی حضرت زینب (س)، حق‌طلبی و عدالت‌محوری ایشان بود؛ اگر حضرت زینب(س) نبود، پیام امام‌حسین (ع) در کربلا می‌ماند و نهضت عاشورا فراموش می‌شد.

وی با اشاره به ۱۲ بهمن‌ماه، سالروز ورود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) به میهن اسلامی و آغاز دهه مبارک فجر تصریح کرد: همه دستگاه‌ها به‌ویژه سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری، برنامه‌ریزی منسجمی باید در این خصوص داشته باشند و برگزاری رویداد‌های مختلف را در دستورکار خود داشته باشند. دهه فجر انقلاب اسلامی، بهترین فرصت برای گام برداشتن عملیاتی‌تر در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین و روشنگری دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی در عمر بابرکت بیش از ۴ دهه خود است. نزدیکی به انتخابات مجلس شورای اسلامی، اهمیت این موضوع را مضاعف می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: پروژه‌هایی چون تعریض پل دهرود و دوربرگردان شهید میرزایی در این دهه می‌توانستند به بهره‌برداری برسند و پروژه‌هایی نیز کلنگ‌زنی شوند، ولی برخی مشکلات مانع از تحقق این مهم شد؛ با رفع آن‌ها، پیش از سال نو باید شاهد افتتاح این پروژه‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم این ماه، تاخیر در واریز حقوق کارگران بوده که اول از همه، بابت این موضوع به سهم خود عذرخواهم، افزود: تدابیر و برنامه‌ریزی‌های شهرداری باید به نحوی باشد که شاهد تکرار مجدد این موضوع نباشیم چراکه تاخیر در پرداخت حقوق، مشکلات جدی برای زندگی این عزیزان ایجاد می‌کند.

تذکر سخنگوی شورا به هئیت رئیسه شورای شهر 

در ادامه این جلسه موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: همان‌گونه که مطلع هستید در جلسه گذشته درخصوص مصوبه تفریغ بودجه سال ١۴٠٠ در صحن علنی درگیری شد و بنده تذکری دادم که این تفریغ بودجه ۱۴۰۰ به لحاظ قانونی ایراد دارد و باید قانون درآمد‌های پایدار ماده ۱۲ در آن اعمال و بعد به آن رسیدگی شود. 

وی ادامه داد: در آن جلسه تذکر بنده را نپذیرفتند و مصوب کردید و سپس به فرمانداری برای کمیته انطباق فرستادید. کمیته انطباق نیز به صراحت ماده ١٢ را ایراد گرفت و به شورای اسلامی اعلام کرد. ما مکلف هستیم هرگونه ابهام و ایراد قانونی که کمیته انطباق به مصوبه‌ای می‌گیرد هیئت رئیسه در اولین جلسه کاری و رسمی شورای اسلامی شهر آن را بیاورد و‌ مواردی که کمیته انطباق ایراد گرفته مطرح شود. نظر شورا ملاک است، نه نظر شخص. 

وی ادامه داد: متاسفانه باخبر شدیم هیئت رئیسه بدون اینکه نظر اعضای شورا را بگیرند نظر خود را ارسال کردند. به لحاظ قانونی این کار ایراد دارد. چطور برای رایگان کردن اتوبوسرانی که ما زحمت کشیدیم، رای دادیم، اما کمیته انطباق رد کرد. اصرار کردیم پاسخ مثبت دهید، ولی شما اجازه ندادید و گفتید حتما باید در جلسه کاری مطرح شود و از اعضا رای گرفتید و اعلام کردید. ما می‌خواستیم شما نسبت به این موضوع نیز همین گونه اعمال می‌کردید؛ لذا این موضوع را باید دوباره به جلسه کاری و رسمی برگردانید و بررسی کنید و نظر شورا در این موضوع اعلام شود. علت این اصرار که ماده ۱۲ اعمال نشود را نمی‌دانم؟

وی در ادامه با اشاره به مشکلات اخیر شهرداری مشهد که یکی از بانک ها در پرداخت حقوق پرسنل  و کارکنان شهرداری ایجاد کرده بود، اظهار کرد:روز گذشته مشکل حل و حقوق ها واریز شد و از آقای پژمانفر و شهرداری تشکر و قدردانی می‌کنم که برای حل این موضوع  پیگیری‌های زیادی کردند.

وی تاکید کرد: چک برگشته خورده از میراث گذشته ها است و مربوط به دوره ششم نبود.ما همچنان بدهی‌های دوره پنجم را پرداخت می‌کنم و این چک مربوط به دوره پنجم بود. اگر جایی احساس کردید حرف بنده بی ربط است حتما چک صادره شده که امضای شخص در آن مشخص است را می‌توانند مطالعه کنند.

انتقاد عضو شورا از عدم پرداخت به موقع حقوق 

همچنین سید حسین علوی‌مقدم، رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد نیز با اشاره به اجرایی شدن طرح تبدیل وضعیت کارکنان دستگاه های اجرایی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید از تمامی نمایندگان محترم مجلس که در رابطه با این طرح تلاش کردند به نوبه خودم تقدیر و تشکر نمایم. در طرح تبدیل وضعیت کارکنان دستگاه‌های اجرایی که طرح بسیار پرفراز و نشیبی بود که بعد از رفت و برگشت‌های زیاد امیدوارم شورای نگهبان گواهی این طرح را ابلاغ کند و ان‌شاءالله هنگامی که این طرح ابلاغ شد شهرداری نیز نسبت به تبدیل وضعیت کارکنان اقدامات لازم را انجام دهد.

وی همچنین در قالب تذکر به شهردار مشهدمقدس بابت تاخیر در پرداخت حقوق بخشی از پرسنل شهرداری ادامه داد: هفته خوبی را پشت سر نگذاشتیم. این هفته، هفته‌ای بود که می‌توانستیم با تدبیر و مدیریت صحیح شاهد چنین اتفاق‌هایی نباشیم، اما متاسفانه کاش جوانمردانه‌تر عمل می‌کردند و حقوق پاکبانان که در برف و بوران، سرما و گرما همیشه یاور این شهر هستند و آتش‌نشانان که جان خود را کف دستشان می‌گیرند به موقع پرداخت می‌شد. کاش قبل از اینکه حقوق دوستان، مدیران و معاونان را پرداخت می‌کردید، حقوق کارکنان خدوم شهرداری را پرداخت می‌کردید. جناب شهردار در این زمینه تدبیری به خرح دهید که ماه آینده شاهد این اتفاق نباشیم.

تشریح لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۳ شهرداری مشهد از زبان شهردار

شهردار مشهد مقدس امروز، ۹ بهمن‌ماه، در صدوسومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد در تشریح لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۳ شهرداری مشهد، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه اظهار کرد: در زمینه بودجه یک‌سری الزامات قانونی، محدودیت‌ها و موضوعاتی داریم که باید در بودجه لحاظ شود.

محمدرضا قلندرشریف بیان کرد: یکی از موضوعات مهم چشم‌اندازهایی است که توسط شورای ششم در ابتدای پذیرش مسئولیت به مدیریت شهری ابلاغ شد و در شش حوزه تکلیف و چشم‌انداز را برای مدیریت شهری تعیین کردند. اول هویت شهری مشهد بوده که کلیدواژه آن در جهانشهر برکت و کرامت نمود دارد، شعاری که نه‌تنها ملی بلکه جهانی شده است. این از تیزهوشی و مدیریت صحیح شورای شهر بود که شعار جهان‌شمولی را برای شهر مشهد انتخاب کرد.

وی افزود: دوم محیط‌زیست شهری و سوم دیپلماسی شهری است که در این زمینه ثابت قدم هستیم و آن را به صورت ویژه دنبال می‌کنیم. ما در این راستا حمایت اعضای شورا را نیز داشتیم. چهارم اقتصاد شهری، پنجم مدیریت شهری و ششم کالبدی شهری است.

شهردار مشهدمقدس با بیان اینکه بودجه به الزامات و قوانینی متکی است، عنوان کرد: یکی از موضوعات مهم ابلاغ قانون درآمد‌های پایدار شهری بوده که روند مدیریت شهری را تغییر داده است. باید ظرفیت‌هایی که هنوز از قوه به فعل درنیامده، شناسایی شود. تراز مالی طرح تفصیلی نیز موضوع دیگری است.

وی خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی مشهد بعد از سال‌ها بازنگری، ابلاغ شد که در ابتدای کار سختی‌هایی را برای شهرداری و مردم ایجاد کرد. با همکاری استاندار و آقای خدایی، معاون وی روند رفع نواقص در حال انجام است، اما می‌دانیم که این طرح نسبت به قبل محدودیت‌هایی را برای ما ایجاد کرده است.

قلندرشریف ادامه داد: موضوع دیگر اولویت نگهداشت شهر و رشد پایه هزینه‌های نگهداری شهر است. ما پروژه‌هایی را به پایان رساندیم، پروژه‌هایی را شروع کردیم و شروع خواهیم کرد. این پروژه‌ها هزینه‌هایی را بر شهر و مدیریت شهری تحمیل می‌کند. موضوع دیگر مطالبات دولتی است. دولت محدودیت‌هایی دارد و ما نیز مطالبات زیادی داریم که در این زمینه اتفاقات خوبی در جریان است. برای اولین بار مطالبات ما از دستگاه‌های دولتی ثبت شده و در حال ثبت است که برای نحوه پرداخت در حال رایزنی هستیم. ما حداقل ۳۰ هزار میلیارد تومان مطالبه از دولت داریم.

شهردار مشهدمقدس در خصوص تدوین بودجه شهرداری مشهد گفت: تدوین بودجه براساس تامین مالی نوین شهری از چند سال قبل مورد توجه قرار گرفته و به اتمام پروژه‌های نیمه تمام در بودجه نیز توجه شده است. ما سیاست‌هایی را در تدوین بودجه مدنظر قرار دادیم که شامل چشم‌انداز‌های تکلیفی شورای شهر، انطباق بودجه براساس برنامه میان‌مدت ۱۴۰۱-۱۴۰۵ و جهت‌دار کردن مسیر توسعه و انطباق حداکثری با طرح‌های تفصیلی و تحقق سرانه‌های مورد نیاز شهر است.

رعایت صرفه جویی و مدیریت بهره وری در برنامه و بودجه 

وی اضافه کرد: از دیگر موارد تخصیص منابع با اولویت نواحی کمتر توسعه‌یافته حاشیه شهر، رعایت صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی با تاکید بر تدقیق هزینه‌ها و مدیریت بهره‌وری و افزودن بعد مکانی به برنامه و بودجه با اطلس پراکنش پروژه‌ها در سال ۱۴۰۳ بوده که این مورد برای اولین بار انجام شده است. همچنین در تدوین بودجه موضوع توزیع عادلانه بودجه به منظور توسعه متوازن و گسترش عدالت اجتماعی و تعادل فضایی در همه حوزه‌ها، توجه ویژه به اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ‌مقیاس، تدارک جلب شهروندان و اهالی محلات در پروژه‌های محلی، اولویت‌بندی پروژه‌ها براساس معیار‌های الزام‌آور و ترجیحی و پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه‌های زودبازده و اعتماد‌ساز مورد توجه قرار گرفته است.

قلندرشریف بیان کرد: منابع شهرداری مشهد در بودجه ۱۴۰۳، ۴۴ هزار و ۷۳ میلیارد تومان بوده که در حوزه درآمد‌های عمومی ۱۸ هزار و ۳۹۳ همت معادل ۴۲ درصد، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۹۳۲۲ همت معادل ۲۱ درصد، واگذاری دارایی‌های مالی ۱۲ هزار و ۴۸۴ همت معادل ۲۸ درصد، منابع قابل تخصیص انتقالی از سال قبل ۲۵۰۰ همت معادل ۶ درصد و خالص منابع سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه ۱۳۷۵ همت معادل ۳ درصد است.

شهردار مشهدمقدس خاطرنشان کرد: مصارف شهرداری مشهد در بودجه ۱۴۰۳ نیز ۴۴ هزار و ۷۳ میلیارد تومان بوده که اعتبارات هزینه‌ای ۱۳ هزار و ۶۶۵ همت معادل ۳۱ درصد، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۸ هزار و ۸۲۶ همت معادل ۴۳ درصد، تملک دارایی‌های مالی ۶۷۳۵ همت معادل ۱۵ درصد، خالص مصارف سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه ۱۳۷۵ همت معادل ۳ درصد و مازاد منابع بر مصارف انتقالی به سال بعد ۳۴۷۳همت معادل ۸ درصد است.

وی با بیان اینکه ۳۷ درصد بودجه ما اعتبارات هزینه‌ای و جاری و ۶۳ درصد مربوط به پروژه‌های عمرانی شهرداری است، عنوان کرد: در سال آتی خط سه و چهار قطار شهری مطرح بوده که به صورت فشرده در حال انجام است.

بیش از ۳ کیلومتر از میدان شهدا در حال ریل‌گذاری بوده که تا پایان سال تست گرم خواهیم کرد. اصل پروژه قطار شهری مشهد حدود ۶ کیلومتر است؛ زیرا خطوط یک و دو ما به وسیله این ۶ کیلومتر به حرم متصل می‌شود.

تشکیل ستاد مرکزی آتش نشانی مشهد به عنوان بزرگ‌ترین مرکز امداد و نجات شرق کشور

قلندرشریف افزود: پروژه‌های زودبازده محلات نیز مورد توجه است. خرید ناوگان اتوبوسی با همراهی دلسوزانه اعضای شورای شهر در حال انجام بوده و واگن‌های قطار شهری نیز براساس صحبت وزیر کشور که دو هفته پیش در مشهد حضور داشت، گفت بخشی از واگن‌های در حال خریداری متعلق به مشهد است. کمربند سبز، دوربرگردان‌های بزرگراه آزادی، تقاطع غیرهمسطح انتهای بلوار وکیل‌آباد، تقاطع غیر همسطح خیام شمالی که در دهه فجر کلنگ‌زنی می‌کنیم، تقاطع غیر همسطح شاهد-شهید فخرایی و احداث تقاطع سه‌سطحی شهید فهمیده از دیگر پروژه‌های ماست.

شهردار مشهدمقدس ادامه داد: ستاد مرکزی آتش‌نشانی شهرداری مشهد تشکیل خواهد شد که بزرگ‌ترین مرکز امداد و نجات و سازمان مرکزی آتش‌نشانی و مدیریت بحران شرق کشور در مشهد خواهد بود. زمین‌های ورزشی، سالن‌های سرپوشیده، زمین‌های روباز و کمپ بزرگ ورزشی شهدای سلامت در الهیه از دیگر پروژه‌هاست که این کمپ کلنگ‌زنی خواهد شد. مطالعات فاز یک پارک جهان‌شهر تمام شده و در سال آتی ادامه خواهد داشت. پارک بزرگ کرامت در محدوده حاشیه شهر در حال انجام است. تقاطع غیر همسطح ورودی مشهد در سه‌راه فردوسی و تقاطع بلوار شاهنامه -پیامبر اعظم (ص) نیز انجام خواهد شد. نگاه ویژه مدیریت شهری اجرای پروژه‌ها براساس نیازسنجی است.

از پرسنل شهرداری مشهد بابت تاخیر در پرداخت حقوق عذرخواهی می‌کنم

وی با اشاره به اینکه تعامل خوبی در استان و شهرستان ایجاد شده است، تصریح کرد: این تعامل فرصت مغتنمی است. همه همدل شدند تا خدمت صادقانه انجام دهند. این ثمره تعاملات مدیریت شهری، شورای شهر، فرماندار، معاونان استاندار، استاندار و ادارات مختلفی است که با آن‌ها سروکار داریم.

قلندر شریف در خصوص تاخیر در پرداخت کارکنان شهرداری گفت: بدهکاری شهرداری طبیعی است، اگر بدهکار نشویم، کار نکردیم. ما تاحدی که می‌توانیم اوراق مشارکت می‌گیریم و برای سال آینده ۶۵۰۰ اوراق مشارکت را درنظر گرفتیم. ما در زمینه تهاتر پیشرو هستیم و بدهی ما به بانک شهر ۱۰ درصد بدهی برخی شهر‌های دیگر هم نیست.

شهردار مشهدمقدس اضافه کرد: با وجود اینکه مدیریت و هیئت مدیره یکی از بانک‌ها با تهاتر مبالغ موافقت کرده بودند و روز‌های پایانی اتمام کار بود، اما هیئت مدیره بانک تغییر کرد و بدون اطلاع شهرداری، چک شهرداری را برگشت زدند. همین بانک بیش از ۱۵۰۰ میلیارد باید به شهرداری می‌داد که ما می‌توانستیم کاری کنیم مشکلات آن‌ها بیشتر شود، اما این کار را انجام ندادیم. حقوق پرسنل آماده بود، اما این مسئله موجب تاخیر در پرداخت شد.

شهردار مشهد در پایان اظهار کرد: از تمامی پرسنل خدوم شهرداری مشهد به ویژه قشر شریف و زحمتکش پاکبانان بابت تاخیر در واریز حقوق دی‌ماه صمیمانه عذرخواهی می‌کنم.

نامگذاری تعدادی معابر فرعی به نام شهدا | دو خیابان به نام شهیده مریم قوچانی غروی و فاطمه دهقانی 

شهرداری مشهد مکلف است در منطقه ١١ معبر فرعی ادب ۶ واقع در بلوار ادب با حفظ شماره به نام بانوی شهیده مریم قوچانی غروی و معبر فرعی ادب ۷ واقع در بلوار ادب با حفظ شماره به نام بانوی شهیده فاطمه دهقانی نقندر و همچنین معتبر فرعی امامت ۳۰ واقع در بلوار امامت با حفظ شماره به نام شهید محمد رسول احمدی، در منطقه ٢ معبر فرعی شهید هنرور ۱۹ واقع در بلوار شهید هنرور با حفظ شماره به نام شهید علی اکبر صالحی‌پور، منطقه ٣ معبر فرعی خواجه ربیع ۲۳ واقع در خیابان خواجه ربیع با حفظ شماره، به نام شهید محمد رضا بختیاری و معبر فرعی شهید درخشان ۵ واقع در خیابان ۲۲ بهمن ۴ با حفظ شماره به نام شهید محمد علی عابدزاده، منطقه ٧ معبر فرعی عنصری ۶ واقع در خیابان امام رضا (ع) ۱۶ با حفظ شماره به نام شهید بابک طاهری، منطقه ثامن معبر فرعی شهید قائمی ۴ واقع در خیابان شهید کاشانی ۸ با حفظ شماره به نام شهید محمد مخیر ایرانی نامگذاری کنند.

 نرخ عوارض در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟
در بخش دیگری از این جلسه موضوع عوارض و بهای خدمات صدور مجوزها و گواهی های ساختمانی شهرداری مشهد در سال ١۴٠٣  تصویب شد و نرخ عوارض در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل تا سقف ۳۲ درصد تعیین شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->